Inlocuirea caselor de marcat

octombrie 5, 2016 @ 13:07
postat de Marian Vasile

Incepand cu anul 2017, progresiv, toţi operatorii economici vor fi obligaţi să utilizeze numai case de marcat echipate cu jurnal electronic, în detrimentul celor cu jurnal pe suport hârtie, încă întâlnite în prezent. Trecerea la noile aparate nu va fi chiar simplă, dar este o măsură necesară, mai ales în contextul în care România este singura ţară din Uniunea Europeană (UE) care nu a operat modificările în acest sens.

Obligativitatea de a utiliza aparate electronice fiscale revine tuturor operatorilor economici care prestează servicii sau livrează bunuri direct către populaţie și încasează contravaloarea bunurilor livrate şi se regăseşte în cuprinsul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999.

Trecerea la noile aparate se va face treptat, de la anul, tocmai pentru a nu fi create disfuncţionalităţi în activitatea comercianţilor şi pentru a li se acorda acestora timpul necesar conformării. Concret, potrivit ultimelor modificări aduse actului normativ menţionat, termenele de la care operatorii economici vor fi obligaţi să utilizeze noile case de marcat sunt:

• 1 aprilie 2017, în cazul contribuabililor mari;
  • 1 iulie 2017, în cazul contribuabililor mijlocii;
  • 1 noiembrie 2017, în cazul contribuabililor mici.

Noile case de marcat vor fi observate mai întâi la operatorii care se încadrează în categoria marilor contribuabili, firmele mici fiind ultimele ce vor avea obligaţia de a deţine aparatele electronice fiscale.

Din 1 ianuarie 2017 va fi interzisă comercializarea aparatelor de marcat electronice fiscale cu rolă jurnal. Nerespectarea acestei prevederi constituie contravenţie şi se sancţionează cu o amendă de 3.000 de lei.

Pe lângă caracteristicile de memorare electronică a bonurilor fiscale și emiterea rapoartelor în format electronic, noile case de marcat vor asigura şi conectivitatea cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) pentru transmiterea datelor fiscale. În acest sens, Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a publicat în luna iulie un proiect de act normativ care prevede înfiinţarea unui Registru național electronic de evidență a tuturor caselor de marcat instalate, registru ce va permite practic identificarea fiecărui aparat de marcat electronic fiscal.

Înregistrarea aparatelor de marcat electronice fiscale se va desfășura etapizat: pre și post-operaționalizare a formei electronice a Registrului”, se arată în documentul lansat de Fisc, care precizează că obligaţia conectării aparatelor la distanţă revine exclusiv firmelor.

Termenul-limită până la care trebuie să apară normele privind procedura de supraveghere și monitorizare a aparatelor electronice fiscale de către ANAF, precum și procedura de conectare a acestora la sistemul informatic național de supraveghere și monitorizare a datelor fiscale este 1 februarie 2017.

Trimite un Comentariu